چه زمانی ایمپلنت دندان باید عوض شود ؟

چه زمانی ایمپلنت دندان باید عوض شود ؟

گاهی افراد احساس می‌کنند که ایمپلنتشان دارای مشکل می باشد و باید تعویض گردد اما مطمئن نیستند که این کار امکان پذیر هست یا خیر. علاوه بر آن با توجه به این که ایمپلنت یک روش درمانی دائمی، و دارای ماندگاری طولانی مدت است بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تعویض ایمپلنت وجود ندارد.

در این مقاله قصد دارم تا شما را با زمان هایی که نیاز به تعویض ایمپلنت هست، بیشتر آشنا کنم. بنابراین برای دریافت اطلاعات کافی در این زمینه می توانید تا پایان مقاله با من همراه باشید. اگر شما نیز برای ایمپلنت دندان در اصفهان به دنبال یک دندانپزشک متخصص می گردید. دکتر محمد عاطفت که بهترین متخصص ایمپلنت دندان در اصفهان هست را به شما پیشنهاد میکنم.

آیا امکان تعویض ایمپلنت دندان وجود دارد ؟

اگر چه بر اساس گفته های زیاد ایمپلنت یک روش دائمی و طولانی مدت می باشد اما مواردی هستند که باعث کم شدن طول عمر آن می گردند. موارد متعددی برای تعویض ایمپلنت وجود دارند که با توجه به آن ها و مشکلی که ایجاد می‌کنند نیاز به تعویض ایمپلنت را مشخص می کنند. در ادامه موارد و زمان هایی که ایمپلنت شما نیاز به تعویض دارد را شرح خواهم داد.

چه زمانی نیاز به تعویض ایمپلنت دندان می باشد ؟

بر اساس مشکل و آسیبی که به ایمپلنت وارد می شود مانند: آسیب به تاج، پایه و یا آسیب کل ایمپلنت نیاز به تعویض و خروج ایمپلنت را واجب می کنند. در ادامه هر کدام از این آسیب ها را بصورت کلی برای شما بازگو خواهم کرد.

ترک خوردگی یا شکستن ایمپلنت:

تاج ایمپلنت بسیار محکم و با دوام هست و از ماده ای به نام سرامیک ساخته شده است که از طول عمر بالایی برخوردار می باشد. اما با این که  استحکام کافی دارد بر اثر فشار زیاد به هنگام گاز زدن غذا های سفت و یا ایجاد ضربه محکم به آن باعث شکستگی و یا ترک خوردگی آن می گردد که در این زمان باید به کلینیک ایمپلنتولوژیست مورد نظر مراجعه کرده تا تاج ایمپلنت شما تعویض گردد.

فرسوده شدن ایمپلنت:

با وجود این که طول عمر ایمپلنت بالا هست، اما  این درمان دارای مدت ماندگاری مشخصی است به عنوان نمونه پایه ایمپلنت اغلب بعد از حدود 25 سال باید تعویض شود. هم چنین تاج آن مثل پروتز های دندانی دیگر دارای طول عمر معینی در حدود 10 تا 15 سال می باشد و بعد از این مدت فرسوده شده و به تاج جدیدی برای جایگزین کردن نیاز دارید‌.

واکنش آلرژیک بدن نسبت به جنس ایمپلنت:

با توجه به این که پایه ی ایمپلنت از جنس تیتانیوم می باشد و در بسیاری از بیماران از این جنس استفاده می شود و بدن آن ها به آن واکنشی نشان نمی دهند اما گاهی اوقات بدن برخی بیماران به تیتانیوم واکنش آلرژیک نشان داده و در نتیجه بعد از کاشت ایمپلنت علائمی مانند؛ تورم، قرمزی و خارش در ناحیه ایمپلنت ایجاد می شود، که باید به آن توجه کرد و در صورت مشاهده هر یک از این علامت ها به ایمپلنتولوژیست خود اطلاع دهید. زیرا امکان دارد که نیاز داشته باشید پایه ایمپلنت را تعویض کنید. در این صورت متخصص ایمپلنت پایه‌هایی با جنس‌ های دیگر را برای جایگزین کردن به شما پیشنهاد می کند.

گاهی کاشت ایمپلنت پس زده می شود که در این زمان ایمپلنت باید تعویض گردد در ادامه با من همراه باشید تا درمورد آن بیشتر صحبت کنم.

پس زده شدن پایه ایمپلنت:

با این که ایمپلنت از بهترین و موثرترین روش ها برای جایگزین کردن دندان های از بین رفته می باشد، اما گاهی ممکن است در درصد کمی از بیماران پایه ی ایمپلنت توسط بدن آن ها پس زده شود بنابراین بیمار باید به دردی که بعد از کاشت ایمپلنت به صورت مداوم هست و حتی با قرص های مسکن برطرف نمی گردد توجه خاصی داشته باشد و در صورت بروز چنین مشکلی به ایمپلنتولوژیست خود اطلاع دهد، تا پایه ی ایمپلنت را خارج کرده و اقدامات لازم را برای آن انجام دهد.

یکی از موارد دیگری که در زمان بروز آن باید سریعاً به ایمپلنتولوژیست خود برای خروج ایمپلنت اطلاع دهید عفونت کردن آن می باشد که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهم کرد.

عفونت ایمپلنت:

ایمپلنت گاهی در کوتاه مدت و یا بلند مدت باعث عفونت می گردد. عواملی مثل ابزار جراحی آلوده ی دندان پزشک، و تماس آن ها با دهان و لثه در زمان جراحی در کوتاه مدت و یا بعد از جراحی می تواند باعث عفونت در ایمپلنت گردد. در زمان های طولانی مدت نیزعوامل دیگری مانند؛ سیگار کشیدن و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بیمار باعث عفونت می شوند.

در زمان بروز علائمی مانند؛ درد، تورم و قرمزی در ناحیه ایمپلنت توجه کنید که این علائم می توانند نشان‌دهنده ی عفونت کردن ایمپلنت باشند. در صورتی که این عفونت به موقع درمان نشود می تواند برای بیمار عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. در این زمان ایمپلنتولوژیست برای درمان عفونت دارو های آنتی بیوتیک تجویز می کند. اما در میزان عفونت های بالا ایمپلنت باید خارج گردد و بعد از درمان‌ عفونت، در صورتی که امکان داشت، ایمپلنت جدیدی جایگزین می شود و یا به اصطلاح تعویض ایمپلنت انجام می گردد.

چه زمانی ایمپلنت دندان باید عوض شود

تراکم کم استخوان فک:

یکی از مهمترین مواردی که باعث موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت می گردد تراکم مناسب استخوان فک بیمار می باشد که این کار توسط دندانپزشک مورد نظر و با انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان تشخیص داده میشود. به عنوان نمونه در مواردی که ایمپلنتولوژیست در مورد تراکم استخوان فک شما تشخیص اشتباه بدهد و اقدام به کاشت ایمپلنت برای شما کند، ممکن است کاشت ایمپلنت با شکست روبرو شده و نیاز به خارج کردن ایمپلنت و یا تعویض آن باشد.

بعد از کاشت ایمپلنت رعایت بهداشت گزینه بسیار مهمی است که باید رعایت شود تا نیاز به تعویض ایمپلنت نباشد، در ادامه مقاله در این باره بیشتر توضیح خواهم داد.

عدم رعایت بهداشت و دستورالعمل های مراقبتی بعد از کاشت ایمپلنت:

رعایت کردن بهداشت و دستورالعمل هایی که بعد از کاشت ایمپلنت دندانپزشک به شما می دهد برای دوام بیشتر ایمپلنت و عفونت نکردن آن و عدم نیاز به تعویض ایمپلنت لازم می باشند، در ادامه به چند مورد از این دستورالعمل ها اشاره می کنم.

  • استفاده از دهانشویه مناسب
  • مسواک زدن با خمیر دندان و مسواک مناسب روزی دو بار
  • عدم مصرف دخانیات و سیگار
  • استفاده از رژیم های غذایی نرم و ترک کردن عادت هایی مانند گاز زدن یخ
  • رعایت کردن بهداشت دهان و دندان
  • استفاده کردن از نایت گارد به هنگام دندان قروچه
  • استفاده محدود از نوشیدنی ها و خوراکی های رنگی

قرار گرفتن پایه ایمپلنت در استخوان فک موضوع مهمی هست که در موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت موثر می باشد در ادامه با من همراه باشید تا شما را با مورد دیگری که در زمان بروز آن نیاز به تعویض ایمپلنت هست آشنا کنم.

جابجایی در پایه ایمپلنت:

زمانی که پایه ایمپلنت در موقعیت درست در استخوان فک قرار نگیرد جابجایی در پایه ایمپلنت رخ می دهد که این جابجایی برای بیمار احساس درد و ناراحتی ایجاد کرده و باعث می شود که ایمپلنتولوژیست شما مجبور به خروج آن و یا تعویض پایه ایمپلنت شما گردد.

چه زمانی ایمپلنت دندان باید عوض شود

چه زمانی ایمپلنت دندان باید عوض شود

نتیجه گیری:

در این مقاله متوجه شدید که در چه زمانی ایمپلنت دندان باید عوض شود . اما برای این که مجبور به خروج ایمپلنت یا تعویض ایمپلنت نباشید بهتر است قبل از کاشت ایمپلنت با یک ایمپلنتولوژیست ماهر در این زمینه مشورت کنید و همچنین بعد از کاشت ایمپلنت بهداشت و دستورالعمل های مراقبتی توصیه شده را رعایت کنید تا مشکلی برای شما رخ ندهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.