مراحل کامپوزیت دندان

مقدمه

کامپوزیت دندان یکی از روش های دندانپزشکی برای زیبایی و درمان میباشد. گاهی افراد تنها به قصد زیبا تر شدن دندان از کامپوزیت استفاده میکندد و گاهی افراد به جهت پوسیدگی و یا شکستگی دندان و… به عنوان راه درمانی استفاده میکنند. به هر حال مهم نیست که به چه علت کامپوزیت انجام میشود . مهم مراحل انجام و قالب گیری دندان ها برای کامپوزیت است. دکتر عاطفت در اصفهان به عنوان یکی از بهترین دندانپزشک زیبایی کامپوزیت های مختلفی را برای بیماران اجرا میکند. برای دریافت خدمات و نوبت دهی با ما در تماس باشید.

در این مقاله مراحل کامپوزیت دندان را برای فردی که می خواهد برای انجام این روش زیبایی و درمانی را به دندانپزشک زیبایی مراجعه کند را دنبال می کنیم . کاربردهای استفاده از کامپوزیت دندان در اصفهان می تواند بسیار متنوع باشد. به عنوان مثال ،برای برخی ممکن از ترمیم شکستگی و پوسیدگی و برای برخی برای موارد زیبایی دندان ها باشد.

بنابراین بسته به فرد ممکن است یا فقط بر روی یکی از دندان ها یا بر روی تمامی دندان ها انجام شود

اما نیاز شما به ترمیم کامپوزیت هر چه باشد ، دندانپزشک شما از همان فرآیند اولیه ای انجام کامپوزیت استفاده می کند ، زیرا این مراحل توسط علم باندینگ دندان ( روشی که کامپوزیت دندان با ساختار دندان ایجاد پیوند می کند) مورد نیاز است.

  • مراحل قرار دادن باندینگ دندان (ترمیم های کامپوزیت)
  • آماده سازی (پیش کشیدن) دندان (در صورت نیاز)
  • اسید اچ مینا (و عاج)
  • استفاده از عامل باندینگ
  • قرار دادن کامپوزیت دندان
  • درمان ترمیم
  • فرم دهی و پرداخت نهایی
  • مراقبت های بعد / موارد احتیاط

مراحل انجام ونیر کامپوزیت دندان

قبل از انجام هر مراحلی باید یک جلسه مشاوره با متخصص کامپوزیت دندان انجام گیرد. مسائلی که در این جلسه ی مشاوره باید بررسی شود در ابتدا علت استفاده از کامپوزیت است. با توجه به اینکه قیمت ونیر کامپوزیت کمتر از لمینت دندان اصفهان میباشد بسیاری از افراد برای داشتن لبخند زیبا از کامپوزیت استفاده میکنند. اما اگر تنها قصد زیبایی دارید باید با مشاوره به این نتیجه رسید که آیا دندان های شما گزینه مناسبی برای کامپوزیت میباشد یا نه.مراحل اجرای کامپوزیت را میتوان در 9 مرحله به پایان رساند. این مراحل را به ترتیب بررسی میکنیم. البته ناگفته نماند که روش کار هر دندانپزشک متخصص کامپوزیت متفاوت است و ممکن است مراحل کمتر یا بیشتر انجام دهد.  اما مراحل گفته شده در زیر یک قانون کلی است.

1.مشاوره و تشخیص بیماری ها

در جلسه اول مشاوره باید تشخیص داده شود دندان های بیمار مناسب کامپوزیت میباشد یا خیر و در مرحله بعد اگر مناسب بود باید بیماری های لثه و دندان ها بررسی و حل شوند و سپس وارد مراحل انجام کامپوزیت میشویم.

2.انتخاب رنگ و نوع کامپوزیت

در ابتدا باید مشخص شود که کامپوزیت ها از چه نوعی باشد و رنگ آن کدام است؟ معمولا دکتر از یک دفترچه راهنمای رنگ استفاده میکند که تعداد دندان با رنگ های مختلف در آن میباشد. با قرار دادن نمونه ها ، کنار دندان های خود میتوانید نزدیک ترین رنگ را انتخاب کنید.

در انتخاب رنگ و تشخیص بهترین رنگ مواردی تاثیر گذار است. مانند رنگ رژ لب ، نور محیط ، رنگ لباس و… پس در انتخاب رنگ دقت کنید.

3. تمیز کردن دندان

یک پیوند قوی بین دندان و کامپوزیت نمی تواند تشکیل شود مگر اینکه سطح دندان تمیز باشد. دندانپزشک دندان را صیقل می دهد تا هرگونه باقی مانده انباشته شده (پلاک دندان، تارتار و غیره…) را پاک کند و عاج دندان نمایان شود.

4.آماده سازی دندان

مقدار شکل دهی دندانی که برای هر ترمیم خاصی لازم است ، متفاوت است. به طور کلی در کامپوزیت دندان تراش دادن و شکلی دهی دندان ها زیاد نیست. مگر در موراد خاصی. در برخی از کاربردهای زیبایی مثل بستن شکاف دندان ، ترمیم براده های جزئی و احتمالاً حتی روکش کردن سطح جلوی دندان ممکن است نیازی به کوتاه کردن دندان نباشد.

5. اسید اچ کردن سطح دندان

هنگامی که شکل دهی و تراش دندان تمام شد ، فرآیند باندینگ واقعی آغاز می شود. اولین مرحله شامل اچ کردن سطوح دندان در معرض کامپوزیت با یک مایع اسیدی است . کهباعث ایجاد تخلخل در سطح دندان شده و کامپوزیت ها راحت تر فیکس میشوند.

6. اعمال باندینگ

دندانپزشک اکنون با استفاده از یک برس یا اپلیکاتور کوچک، عامل باندینگ یا همان مایع کامپوزیت (یک پلاستیک مایع) را روی سطح دندان اچ شده قرار میدهد و با استفاده از نور لیزر و یا باد ملایم این ماده بعد از گذشت چند ثانیه فیکس میشود. هنگامی که عامل باندینگ اعمال شد، دندانپزشک یک ” نور درمان یا همان نور لیزر” را روی آن می تاباند .
نور یکی از این واحدها معمولاً به رنگ آبی است. این ماده یک کاتالیزور را در عامل پیوند فعال می کند که باعث سخت شدن آن می شود. حدود 10 تا 20 ثانیه نوردهی طول می کشد.
اکنون پیوند اولیه با دندان ایجاد شده است. عامل باندینگ یک پیوند میکرومکانیکی با سطح اچ شده دندان برقرار کرده است.

7. استفاده از کامپوزیت ترمیمی

اکنون که پیوند اولیه با سطح دندان (از طریق عامل باندینگ) برقرار شده است، لایه‌های متوالی کامپوزیت دندان اضافه می‌شود تا حجم و شکل مورد نیاز ترمیم به آن داده شود. همانطور که هر یک از لایه ها اضافه می شود و تنظیم می شود، یک پیوند شیمیایی با لایه عامل پیوند و یا لایه های کامپوزیت از قبل قرار داده شده ایجاد می کند.

8. پیرایش و شکل دادن به ترمیم

یک دندانپزشک معمولاً عمداً ، کامپوزیت ترمیم را حجیم می کند و سپس از مته خود برای برش دادن آن به شکل مناسب استفاده می کند.

9.پرداخت نهایی

اکنون که همه چیز تنظیم شده است، دندانپزشک ترمیم جدید را بافینگ و پولیش نهایی می دهد. پس از تکمیل این کار، کامپوزیت دندان ها تمام شده و آماده استفاده است.

اما نیاز به یک سری مراقبت های خاص به خصوص در چند روز اول است که در سایر مقالات میتوانید مطالعه کنید. از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید سپاس گذاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.