ترمیم شکستگی و ترک دندان

ترمیم شکستگی و ترک دندان

ترمیم شکستگی و ترک دندان چگونه انجام می شود؟

ترمیم شکستگی و ترک دندان یکی دیگر از خدماتی است که در یک دندانپزشکی ارائه می شود؛ و دندانپزشک برای درمان این مشکل می تواند از روش های گوناگونی استفاده کند.

اصلی ترین و بارزترین ویژگی دندان این است که باید مواد غذایی را خرد کرده و بجود، بنابراین نیاز به مقاومت و استحکام بالا دارد؛ پس بارزترین خصیصه ی دندان، مقاومت بالای آن است و اینکه قادر است نیروی شدیدی را تحمل کند.

پرکاربردترین روش های ترمیم شکستگی و ترک دندان چیست؟

روکش کردن یکی از پرکاربردترین روش های ترمیم بیشتر شکستگی ها و ترک های دندانی است و به دندان شکسته دوام و ظاهری زیبا می بخشد.

باندینگ کامپوزیت دندان در اصفهان

این روش درمانی و زیبایی، ماندگاری در حدود 10 سال به همراه خواهد داشت و در درمان مشکلات و معضلات زیر می تواند کاربردی باشد: شکستگی دندان، لب پر شدن، ترک خوردن دندان، دندان های پوسیده و بد رنگ و بد شکل.

ونیر

روکش ونیر می تواند نتایج و زیبایی طبیعی به دندان و چهره ی شما هدیه دهد.

عصب کشی

در شکستگی های عمیق و آنهایی که تا ریشه ادامه یافته اند، انجام می شود و بیشتر مواقع با روکش کردن دندان خاتمه می یابد.

ایمپلنت دندان در اصفهان

جایگزین کردن دندان شکسته با دندان جدید و کاشت دندان.

و همچین روش هایی مانند لمینیت دندان در اصفهان در مطب دکتر عاطفت

عوامل ایجاد شکستگی و ترک دندان چیست :

با توجه به این که گفته شد مقاومت دندان بالاست ولی جویدن خوراکی های سفت و استخوانی مانند شکستن فندق با دندان ها و عادت های ناخوشایند و نامناسبی مانند دندان قروچه کردن و …. می توانند باعث ایجاد ترک و شکستگی در دندان ها شود.

انواع شکستگی و ترک دندان :

عمق ترک ها، طول ( همان گستردگی ترک) و محل شروع ترک ها با یکدیگر متفاوت است.

  1. ترک های جزئی که فقط لایه ی بیرونی و مینای دندان دچار ترک می شود و تنها با یک پولیش ساده می توان آن را درمان کرد.
  2. ترک های عمیق؛ هنگامی رخ می دهد که ترک از مینای دندان عبور کرده باشد و از عواقب آن شکستگی های عمیق تر و دردهای بیشتر و عفونت است. از روش های درمان این نوع ترک خوردگی ها می توان به پر کردن، روکش کردن، عصب کشی کردن و یا کشیدن اشاره کرد.
  3. ترک هایی بسیار جزئی که خطی نامیده می شنوند و نیازی به ترمیم ندارند.
  4. ترک هایی که از سطحی از دندان که غذا توسط آن جویده می شود آغاز شده و تا ریشه ی دندان ترک بر می دارد و قبل از درمان حتما باید عصب کشی شود.
  5. ترک هایی که در صورت عدم درمان و رسیدگی باعث نصف شدن دندان می شود. این نوع آسیب ممکن است که با از دست دادن نیمی از دندان همراه شود؛ پس حتما قبل از این پیشامد به دندانپزشک مراجعه کنید.
  6. لب پر شدن دندان که به شکستگی کاسپ معروف است و سطح جونده ی دندان لب پر می شود و می توان این مشکل را با روکش کردن و یا پر کردن از بین برد.
  7. گاهی ممکن است ترک و شکستگی از ریشه دندان آغاز شود؛ البته راههای درمانی نیز دارد مانند جراحی اندودنتیک ولی معمولا با کشیدن دندان درمان خواهد شد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.