پروتز کامل دندان

پروتز کامل دندان

پروتز کامل دندان

زمانی که شخصی تمام دندان‌ هایش را از دست می‌ دهد، در جویدن غذا دچار مشکل می‌ شود. علاوه بر آن کیفیت زندگی فرد کاهش یافته و اعتماد به نفسش به شدت پایین می‌ آید. در این زمان بهتر است از پروتز کامل  استفاده شود که این کار عملکردی شبیه دندان های واقعی دارد. و باعث زیبایی چهره می شود. به طور کلی می‌ توان گفت پروتز دندان به دو دسته معمولی و فوری تقسیم بندی می گردد.

زندگی بدون داشتن دندان های سالم باعث ناراحتی و کاهش اعتماد به نفس فرد می شود. دندان های از دست رفته می تواند بر ظاهر بیمار تأثیر بگذارد و هنگام لبخند زدن باعث خجالت او شود. دکتر عاطفت بهترین متخصص ایمپلنت و لمینت دندان اصفهان در این راهنما به هر سوالی درباره مجموعه کامل پروتزهای دندان و کارهایی که می تواند برای شما انجام دهد پاسخ می دهد. پس تا پایان همراه ما باشید همه چیز را در مورد پروتز دندان بدانید.  

پروتزهای کامل دندان کامل اغلب زمانی استفاده می‌شوند که اکثر یا تمام دندان‌های فک از بین رفته باشند. هنگامی که چند دندان طبیعی باقی می ماند، باید آن ها نیز برداشته شوند تا فضای کافی برای پروتز دندان وجود داشته باشد.

 روش معمولی:

پس از این که تمامی دندان ها کشیده شد و مدت زمان لازم برای ترمیم بافت لثه نیز سپری گردید که معمولاً بین ۹ تا ۱۲ هفته زمان نیاز دارد. پس از آن زمان مناسب پروتز کامل  به روش معمولی می باشد، که شخص به دندانپزشک مراجعه کرده و پس از انجام قالب گیری پروتز دندان آماده می شود.

 روش فوری:

پروتز کامل دندان به روش فوری در واقع باعث می‌ شود بیمار هیچ گاه بدون دندان نباشد. این پروتز قبل از اتمام کشیدن دندان ها آماده شده است. و پس از پایان کار سریعاً بر روی فک‌ ها پیاده می‌ شود. اما همان طور که می دانید پس از گذشت مدتی لثه و فک کوچک تر شده و جمع می گردد. بنابراین نیاز است که بیمار دوباره به دندانپزشک مراجعه کند و تنظیم قالب صورت بگیرد. معمولاً پروتز فوری دندان به عنوان یک روش موقتی انجام می شود تا زمانی که پروتز معمولی آماده شود.

مدت زمانی که می ‌توان از آن  استفاده کرد چقدر است؟

معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ سال می‌ توان از پروتز کامل استفاده کرد. اما این به این منظور نیست که دیگر نیاز به مراجعه به دندانپزشک وجود نخواهد داشت بلکه باید به صورت سالیانه برای چکاپ به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آماده سازی کامل دندان مصنوعی

آماده سازی پروتز برای دندانپزشک ابتدا با کشیدن دندان های باقی مانده در فک شروع می شود. قبل از انجام هر گونه کشیدن دندان، قالب گیری از دندان ها انجام می شود. پس از انجام قالب گیری، قالب دندان ها را به همراه رنگ و مشخصات پروتز به آزمایشگاه ارسال می کنند. وقتی همه چیز کامل شد، متخصص ایمپلنت دندان در اصفهان این موارد را روی بیمار امتحان می کند و در صورت نیاز تنظیمات لازم را برای اطمینان از تناسب مناسب انجام می دهد.

علاوه بر این، کیفیت استخوان شما ممکن است با استانداردها مطابقت نداشته باشد. بنابراین ممکن است به سایر روش های ترکیبی نیاز داشته باشید که عبارتند از:

آلوئولوپلاستی: این روش کانتور استخوان در فک را تنظیم می کند تا فیکسچرها کاملاً خود را در جای خود نگه دارند. همچنین حداکثر سطح را برای بهبود حفظ کلی آن فراهم می کند.

پیوند استخوان: این روش زمانی انجام می شود که بیماران تراکم استخوان فک کمتری نسبت به آنچه نیاز دارند داشته باشند یا کیفیت استخوان فک برای حمایت از دندان مصنوعی کافی نباشد. این نوع روش به پیوند استخوان روی فک بیمار نیاز دارد تا حمایت و احتباس کلی بهبود یابد.

مراقبت های بعد از دندان مصنوعی کامل

پروتزهای کامل دندان را می توان به راحتی از داخل دهان در آورد و بعد از هر وعده غذایی تمیز شود و به راحتی دوباره آن را بازگرداند. در هنگام خواب، توصیه می شود پروتزها را در محلول یا آب نگهداری کنید تا از خشک شدن آنها جلوگیری شود. از آنجایی که پروتزهای کامل مانند دندان‌ های طبیعی رشد نمی‌ کنند، استخوان‌های اطراف آن کوچک می‌ شوند و حفره خالی از بین می‌رود. به این حالت تحلیل می گویند. هنگامی که استخوان ها کوچک می شوند، لثه ها نیز کوچک می شوند. بنابراین نیاز به مجموعه جدیدی از پروتزهای مصنوعی برای ایجاد مجدد آن است. تعویض دندان مصنوعی هر 7 سال یکبار انجام می شود.

آیا محدودیت هایی برای پروتز دندان وجود دارد؟

پروتزهای کامل دندان با محدودیت‌های خاصی همراه هستند و یکی از آن ها نیاز به دندان‌های مصنوعی مکرر است. معایب دیگری نیز وجود دارد، مانند مناسب نبودن دندان مصنوعی و برداشتن گهگاهی آن از دهان که اغلب علت بسیاری از موقعیت های شرم آور است.

کدام مدل پروتز برای من مناسب است؟

این یک سوال مهم است که باید در مورد آن فکر کرد. بیایید نگاهی به برخی از انواع مختلف بیندازیم:

پروتزهای دندان متحرک: اگر نیاز به تعویض یک یا چند دندان کنار هم دارید، این گزینه عالی است. پروتزهای جزئی دارای گیره هایی هستند که به محکم شدن آن در هر دو انتها کمک می کنند و برای چسباندن دندان ها در دو طرف برای حمایت طراحی شده اند.

پل های ثابت:  اگر پروتزهای متحرک را دوست ندارید، پروتزهای ثابت گزینه های عالی هستند. این مدل پروتزها به طور دائم به روکش ها متصل می شوند و از روکش ها برای حمایت از دندان مصنوعی استفاده می شود.

پروتز کامل دندان: زمانی که بیشتر دندان‌ها از دست رفته باشند، پروتز کامل دندان لازم است.

آیا کشیدن دندان ها برای پروتز کامل ضروری است؟

کاملاً طبیعی است که از کشیدن دندان های خود متنفر باشید. گاهی اوقات حتی بدون نیاز به کشیدن دندان های سالم می توان دندان مصنوعی گرفت. دندان ها می توانند تحت درمان ریشه قرار گیرند تا از عفونت و التهاب جلوگیری شود. در صورتی که نمی خواهید دندان های خود را بکشید، اوردنچر گزینه مناسبی است. اوردنچر می تواند از تحلیل استخوان جلوگیری کند زیرا به بقیه ریشه دندان در حال آماده شدن می رود.

ایمپلنت های ثابت

ایمپلنت های کاملی که توسط ایمپلنت ها پشتیبانی می شوند اغلب All-on-4 نامیده می شوند. این بهترین درمان ترمیمی است که می توانید برای بازگرداندن دندان های طبیعی خود داشته باشید. اگر می خواهید به چنین نتایجی دست یابید، این نوع درمان همان چیزی است که باید در نظر بگیرید.

سخن پایانی

هنگام انتخاب دندانپزشک ایمپلنت و لمینت دندان در اصفهان، مکان یک عامل مهم است زیرا به شما کمک می کند در زمان و هزینه  طول درمان صرفه جویی کنید. بنابراین داشتن یک مطب دندانپزشکی در نزدیکی شما نسبت به زمانی که مطب کیلومترها از شما فاصله دارد راحت تر است. همچنین به دنبال متخصصی باشید که در مورد پروتزهای کامل بررسی های عالی داشته باشد و از کار با او راضی باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.