رعایت نکات بهداشت دهان و دندان کودکان

نکات بهداشت دهان و دندان کودکان

مهمترین نکات بهداشت دهان و دندان کودکان چیست؟

جالب است بدانید که رعایت نکات بهداشت دهان و دندان کودکان از همان روزهای ابتدایی زندگی آنها و زمانی که غذای کودک فقط شیر است اهمیت بسیاری دارد.

زیرا ذرات شیر باقی مانده ممکن است به لثه ی نوزاد آسیب برساند. بعد از بیرون آمدن دندان های شیری عمل تمیز کردن دندان با مسواک های انگشتی مخصوص کودکان انجام می شود و والدین باید دندان نوزاد را پس از هر بار شیر خوردن تمیز کنند.

در هر سن باید مسواک متناسب با همان سن برای کودک تهیه شود و به طور کلی مسواک کودک باید نرم و راحت باشد. از آنجا که کودکان نمی توانند به خوبی دندان های خود را مسواک بزنند، بنابراین والدین باید به آنها کمک کرده و در رعایت کردن نکات بهداشت دهان و دندان کودکان سهل انگاری نکنند.

والدین برای سلامت دهان و دندان به کودک خود عادت خوردن غذاهای مناسب را یاد دهند به گونه ای که از خوراکی هایی که قند بسیار دارند و به دندان آسیب جدی می رسانند کمتر استفاده کنند.

سایز مسواکی که برای کودکان انتخاب می شود نیز باید متناسب با سن و نیز سایز دهان کودک باشد. کودکان باید تشویق شوند که حداقل روزی سه مرتبه مسواک بزنند و بعد از هر مرحله مسواک زدن باید پرز های مسواک را کاملا بشویید و سپس آن را در جای خشکی که رطوبت زیادی ندارد قرار دهید.

رعایت نکات بهداشت دهان و دندان کودکان شامل چه مواردی است؟

از دیگر مواردی که در بهداشت دهان و دندان کودکان اهمیت دارد، نوع خمیر دندان، استفاده از دهانشویه و نخ دندان است. خمیر دندانی که برای کودکان استفاده می شود باید مخصوص کودکان باشد و اندازه آن نیز کمتر از بزرگسالان باشد و تقریبا به اندازه یک برنج باشد.

استفاده از نخ دندان نیز زمانی که دو دندان کنار یکدیگر بیرون بیایند لازم است و برای اینکه کودکان به دندان و لثه خود آسیبی وارد نکنند باید بزرگسالان به آنها کمک کنند. مصرف دهانشویه نیز می تواند به منظور کامل کردن بهداشت دهان و دندان استفاده شود اما استفاده از آن به نسبت مسواک و نخ دندان ضروری نمی باشد.

دکتر محمد عاطفت بهترین دندانپزشک اصفهان با سال ها تجربه در زمینه کامپوزیت دندان در اصفهان و کامپوزیت بدون تراش در اصفهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.