چگونه از درد دندان خلاص شویم؟

بهترین راه های خلاص شدن از شر درد دندان که ممکن است به طور ناگهانی بیمار را تحت تأثیر قرار دهد و در بیشتر موارد حاد و فراتر از تحمل است ،  ممکن است در ساعات اواخر شب افراد دارای درد دندان را خواب زده کند ، جایی که او نمی تواند فوراً به کمک پزشکی متوسل شود ، بنابراین بهترین روش های رایج را در بین افراد برای رهایی از درد دندان نشان می دهیم :

با توجه به اینکه اکثر این روش ها بصورت آنی و موقتی هستند ، زیرا در بسیاری از موارد بیماری های دندانپزشکی و لثه وجود دارد که برای رفع کامل و ریشه ای مشکل ایجاد درد ، نیاز به مداخله پزشکی دارند. که برای مراقبت های دندانپزشکی و درمان درد دندان ما به شما دکتر محمد عاطفت بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان را توصیه می کنیم.

برخی از داروها و مسکن ها را می تواید برای آرام کردن درد استفاده کنید، تا اینکه دندان شما توسط دندانپزشک بعدا مورد بررسی قرار گیرد و در صورت عدم دسترسی ، از نسخه های زیر می توان استفاده کرد که در اکثر موارد در خانه وجود دارد.

• استفاده از خیار به عنوان داروی تسکین دهنده درد با قرار دادن اسلایدها بر روی ناحیه درد تا زمانی که بیمار احساس کند که درد کاهش یافته است
  • درد را می توان با استفاده از نعنا  خشک شده و شستشوی آن با آب غنی از نمک درشت یا نمک درشت و همچنین جو دوسر ، از بین برد ، زیرا این مواد به خلاص شدن از شر به اصطلاح چرک یا آبسه دندان کمک می کنند.
  • سیب زمینی مخصوصاً اگر در یخچال بگذارید و آن را سرد کنید ، به کاهش چشمگیر درد دندان ها بخصوص در صورت قرار دادن مکرر در ناحیه آسیب دیده بیش از یک بار در طول روز کمک می کند.
  • قرار دادن کیسه های چای خیس شده با آب بر روی منطقه آسیب دیده و گذاشتن بر روی محل تا زمانی که درد از بین برود ، و یا زنجبیل که نتیجه مشابه را تضمین می کند.
  • کاهش درد با روغن زیتون با قرار دادن آن روی یک توپ پنبه ای و فشار دادن آن بر روی ناحیه درد به مدت کمتر از ده دقیقه به همین ترتیب ، ید به همان روش اعمال می شود و با همان هدف کاربرد دارد.
  • با قرار دادن یک بسته یخ بر روی منطقه آسیب دیده ، می توان درد را درمان کرد ، و مواظب باشید که دندان ها را برای مدت طولانی روی یخ فشار ندهید.
  • تسکین درد با استفاده از مقدار مناسب خمیردندان که به عنوان ماده بی حس کننده و ضد درد عمل می کند ، زیرا حاوی فلوراید است. محلول موثر آب اکسیژنه برای خلاص شدن از درد دندان و دندان درد ، به ویژه در موارد درد همراه با التهاب و سوزش ، با توجه به اینکه غلظت محلول از 3٪ تجاوز نمی کند.

راه های درمان دندان درد

شاید اکثریت افراد در طول زندگی خود با درد کسل کننده ی دندان با هر علتی که داشته باشد، روبرو شده اند و برای تسکین موقت این درد به روش های مختلفی چنگ زده اند گرچه توصیه ی دکتر محمد عاطفت بهترین دندانپزشک زیبایی و ایمپلنت دندان در اصفهان درمان اساسی و اصولی دندان های مشکل دار می باشد اما با این حال روش هایی را برای آرام کردن درد دندان بصورت موقت، پیشنهاد می دهد. همانطور که می دانیم درد دندان در بسیاری مواقع غیر قابل تحمل و شدید و متناوب می باشد و درمان آن در اسرع وقت جزء یکی از اقدامات ضروری می باشد اما گاهی این اتفاق زمانی رخ می دهد و به اوج خود می رسد که دسترسی به دندانپزشک درچنین لحظه ای امکان پذیر نباشد و نیاز است که برای برطرف کردن این درد بصورت مقطعی اقداماتی را انجام داد. سلامت دهان و دندان یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار در روند سلامتی می باشد بنابراین توجه به آن بسیار با اهمیت و ضروری می باشد. دندان درد، دردی ناخوشایند و مأیوس کننده می باشد و میتواند تجربه ای نامطلوبی برای افراد به همراه داشته باشد. احساس درد و ناراحتی در نواحی دهان و دندان گاهی آنقدر شدید است که فرد را در طول روز خانه نشین کرده و از انجام هرکاری باز داشته است. با مراجعه به دندانپزشک و بررسی دندان از طریق کسب اطلاعات با استفاده ازآزمایش های لازم ، تصویر برداری و معاینه میتوان علت درد دندان را دانست و برای درمان هرچه سریعتر آن اقدام کرد. در ادامه ی مطلب به علت های مختلف دندان درد خواهیم پرداخت پس با ما همراه شوید.

دلایل درد دندان

درد دندان بسیار آزاردهنده می باشد بطوری که گاهی با هیچ دارو و راهکاری تسکین پیدا نمی کند این درد دلایل متعددی دارد که با مطلع شدن دلیل آن میتوان برای رفع آن اقدام نمود. هنگامی که درد دندان به فرد عارض شد دو راهکاردر پیش رو داردیا به درمان اساسی آن توسط دندانپزشک بپردازد یا از روش های موقتی درمان دندان درد کمک بگیرد. ناگفته نماند اصلی ترین و مهم ترین روش برای درمان درد دندان مراجعه به بهترین دندانپزشک لمینت دندان در اصفهان می باشد اما در صورت دسترسی نداشتن به دندانپزشک میتوان از راهکارهای موقتی جهت تسکین درد دندان استفاده نمود.  از دلایلی که سبب ایجاد درد و ناراحتی در اطراف لثه و دندان می شود میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

• حساسیت لثه و دندان: اغلب حساسیت دندان با در معرض قرار گرفتن دندان در دمای بالا و پایین تحریک می شود که باعث درد در ناحیه عاج یا همان بافت زیر مینا و سمنتوم می شود این حساسیت و درد امکان دارد در اثر پوسیدگی یاشکستگی دندان همچنین تحلیل رفتگی  لثه یا سوراخ در دندان باشد
  • بیماری لثه: یکی از بیماری شایع در لثه ،التهاب لثه‌ها می باشد که میتواند سبب آلودگی، تورم و قرمزی ویا حتی خونریزی و عفونت شود. این بیماریباعث می شود لثه دچار پریودنتیت شود و همین مسئله منجر به بدتر شدن وضعیت لثه و در نتیجه از دست دادن استخوان شود. این مشکل با ایجاد حفره های پراز باکتری ریشه ی دندان را در معرض پلاک و پوسیدگی قرار می دهد.
  • پوسیدگی دندان: هنگامی که مینای دندان فرسایش پیدا می کند دندان دچار حفره می شود. ذرات غذایی که در دهان باقی می ماند شکر و نشاسته تولید می کندکه همین امر موجب ایجاد باکتری بر روی دندان ها می شود با مداومت این مواد به مرور زمان مینای دندان شکسته و ضعیف می شود و در نتیجه حفره هایی بر روی دندان پدیدار می شوند. در این صورت دندان ها به کمترین لمس و دما حساسیت نشان می دهند.
  • دندان ترک خورده: این مشکل ممکن است بر اثر ضربه و یا بالا و پایین شدن دمای دندان ایجاد شود.
  • ساییدن و بهم زدن دندان: ساییدن دندان ها بروی هم بصورت فشرده باعث می شود
  • دندان تحت فشار: بعضی افراد به دلیل ازدحام دندان در دهان و یا عدم قرارگیری درست دندان در جای خود دچار درد دندان می شود
  • آبسه: باکتری‌ها در محفظه حفره جمع می‌شوند که ازدیاد آن سبب عفونت می شود. پالپ محفظه ای دارد که سعی می کند عفونت را از نوک ریشه دندان تخلیه کند که همراه با فشار می باشد این فشار سبب درد می شود.

درمان سریع دندان درد

درد دندان باعث آزردگی و ناراحتی برای فرد می شود و این درد بقدری ناخوشایند است که فرد را برای تسکین  هرچه سریعتردرد دندان ترغیب می کند. استفاده از راهکار های موقتی میتواند برای رفع درد به فرد کمک کند اما این نکته نباید از نظر دور بماند که درد دندان را نباید ساده انگاشت و نسبت به آن بی تفاوت بود. توصیه می شود در اسرع وقت سعی کنید با مراجعه به بهترین دندانپزشک کامپوزیت دندان در اصفهان نسبت به درمان اصولی آن اقدام کنید و اما راهکارهای سریع و دردسترس برای درمان درد دندان عبارتند از:

1. استفاده از کمپرس سرد
  2. نظافت وشستشوی دهان
  3. مصرف قرص های مسکن ایبوپروفن و استامینوفن و آسپرین
  4. غره غره نمودن آب نمک
  5. استفاده از دانه ی اسپند
  6. نوشیدن چای نعنا
  7. آویشن، میخک
  8. جویدن سیر
  9. استفاده از ژل‌های بی حس کننده
  10. استفاده از دهانشویه هیدروژن پراکسید
  11. بالا نگداشتن سر

یک نکته مهم برای حفظ دندان ها

مسواک شما باید دو الی سه ماه یکبار تعویض شود  برای حفظ سلامتی دندان ها باید همان اندازه که به مسواک زدن توصیه می شود  دندان های آسیاب بیشتر به مراقبت نیاز دارند.

پایان

در صورت داشتن درد بسیار شدید در دندان میتوانید با استفاده از راهکارهای خانگی و در دسترس به کاهش این درد کمک کنید همچنین شستشوی مداوم دهان و دندان و حفظ نظافت آن تاثیری زیادی بر کاهش درد و ایجاد عفونت و دیگر مشکلات دندان دارد. بنابراین با انجام این اقدامات تا حدودی میتوان دندان درد را تسکین داد تا در اسرع وقت بتوان به دندانپزشک مراجعه کرد.