خونریزی لثه و عوامل آن

خونریزی لثه

خونریزی لثه می تواند نشانه ی چه بیماری هایی باشد و دلایل آن کدامند؟

خونریزی لثه می تواند علت های زیادی داشته باشد و نیز می تواند علامتی برای سایر بیماری ها باشد، بنابراین نباید نسبت به آن بی توجه بود.

گاهی اوقات خونریزی دندان ممکن است به دلیل استفاده از مسواک هایی باشد که پرز های نامناسبی دارند و باعث آسیب به لثه و دندان ها می شوند. خونریزی  همچنین می تواند نشانه ای برای بیماری لثه باشد که در آن لثه ملتهب شده و دچار خونریزی می شود.

برخی اوقات می تواند به دلیل کمبود ویتامین در بدن باشد. ویتامین هایی که کمبود آنها می تواند باعث خونریزی شود ویتامین K و C هستند.

ویتامین C نقش بسیاری در بهبود و ترمیم لثه ها دارد و کمبود آنها نیز ممکن است به لثه ها آسیب برساند. بنابراین با خوردن مکمل های ویتامین و غذاهایی که سرشار از این ویتامین ها هستند می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

یکی دیگر از علت های شایع خونریزی دندان می تواند ژنژیویت باشد که طی آن پلاک هایی روی دندان شکل می گیرند و در صورت رعایت نکردن بهداشت و مسواک نزدن این پلاک ها رشد کرده و سفت تر می شوند و می توانند باعث عفونت های لثه شوند.

از دیگر دلایل خونریزی ها می توان به تاثیر دوران بارداری و تغییرات هورمونی ناشی از آن، بعضی از بیماری ها خونی مانند لوسمی و بیماری هایی که در آنها خون لخته نمی شود، رژیم غذایی نامناسب، جراحی لثه، دستگاه ارتودنسی و مناسب نبودن براکت ها و غیره اشاره کرد.

روش های پیشگیری

به طور کلی با مسواک زدن های منظم و مداوم، نخ دندان کشیدن، مصرف ویتامین ها، استفاده از مسواک هایی با پرز مناسب و نرم، و غیره می توان از مشکلاتی مانند خونریزی جلوگیری کرد، اما زمانی که این مشکل بوجود آمد و ادامه پیدا کرد حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

قطع فوری خونریزی دندان

  • با هیدروژن پراکسید دهان خود را بشویید
  • از کمپرس یخ یا آب سرد استفاده کنید
  • آب نمک قرقره کنید
  • نوشیدن چای سبز و استفاده از آن

چند توصیه خانگی برای درمان خونریزی لثه :

  • از گزینه های درمانی خانگی که به دهان خاصیت رطوبتی می دهد  چای تریفالا است مانع خونریزی میشود، که خونریزی زا قطع  میکند.
  •  آب پرتقال به همراه عسل  و یک قاشق زیره سبز نیز تا نسبتی از خونریزی لثه جلوگیری می کند .
  •  نوشیدن یک مقداری آب لیمو
  •  گاز ردن یک سیب یا گلابی به صورت روزانه نیز به تمیز شدن لثه ها و کمتر شدن خونریزی کمک میکند .

هشدار

گرچه رعایت بهداشت دهان و دندان، امری ضروری است، اما استفاده بیش از حد از دهانشویه­ ها و خمیردندان­های صنعتی، مواد شیمیایی و مضر ناسازگار با بافت­های بدن را وارد آن کرده و می­تواند عوارض خطرناکی به دنبال داشته ­باشد.

برای مراجعه برای پیدایش علل مشکلات دندانی و دندانپزشکی میتوانید با مطب دکتر محمد عاطفت بهترین دندانپزشک اصفهان و بهترین ایمپلنت دندان در اصفهان تماس حاصل نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.