ترمیم دندان شکسته

ترمیم دندان های شکسته

راه حلی برای ترمیم دندان های شکسته در حوادثی ممکن است دندان آسیب ببیند و منجر به شکسته شدن آنها شود و اگر آگاه نباشیم و اقدامی برای آن نکنیم ممکن است باعث ترک خوردن و تکه شدن آن ها شود.

در برخی از موارد ممکن است که شکستگی دندان با درد همراه نباشد و فقط از نظر ظاهر باعث شود که از زیبایی دندان کاسته شود اما در مواردی که با درد همراه است باعث ناخوشایندی در افراد شده و او را در اولویت و فوریت پزشکی و ترمیم کردن شکستگی قرار می دهد.
زمانی که شکستگی دندان بروز داد باید ابتدا دلیل بوجود آمدن آن بررسی شود.

دندان ها از سه لایه تشکیل شده اند به نام های مینا ، عاج و پالپ. زمانی که دندان خرد می شود یا ترک می خورد یا می شکند ، ابتدا بر لایه ی بیرونی دندان که مینای دندان می باشد تاثیر می گذارد. البته با توجه به نوع وخامت شکستگی در مواردی هم می تواند قسمت های عاج و پالپ را هم درگیر کند. در شرایطی معمولی می باشد و اوضاع وخیم نیست که لایه های داخلی دندان به ندرت تحت تاثیر شکستگی قرار گیرند اما در صورتی که ترمیم دندانی که شکسته است در زمان معین انجام نشود ، ممکن است که که پالپ و ریشه ی دندان ها آلوده شوند و در نتیجه باعث عفونت میشود و لثه ها را تحریک می کند.

ترمیم کردن دندان های شکسته روش هایی دارد که به آنها خواهیم پرداخت :

• کانتورینگ دندان :

در صورتی که شکستگی کم و جزئی باشد این روش کار می دهد زیرا شکل دادن و گرد کردن دندان و هم سطح سازی دندانی که شکسته شده با سایر دندان ها از کاربرد های این روش می باشد که در نتیجه باعث می شود از نظر ظاهری دندان طبیعی جلوه کند و شکستگی را نشان ندهد.

• پر کردن یا چسباندن دندانی که شکسته شده :

از مواد مخصوص دندانپزشکی برای پر نمودن محلی که خالی شده یا شکسته شده استفاده می کنند که این مواد می تواند امالگام یا کامپوزیت دندان در اصفهان و .. باشد. دندانپزشک بعد از این که محل خالی را پرنمود آن را با بقیه دندان ها همسطح میسازد و بعد از آن هم موادی که گذاشته شده سفت و مقاوم می شوند.

• گذاشتن روکش :

این روکش به صورت اختصاصی برای بیمار ساخته می شود تا آن قسمتی که نیاز به ترمیم دارد را اصلاح کند و قسمت های اصلی دندان همچنان سالم باقی می مانند. در این نوع ترمیم یک عاج نگهدارنده هم ساخته می شود تا به دندان متصل شود و محکم باشد و بعد هم بر ای اطمینان ، درمان شدن کانال ریشه نیز لازم می باشد.

• درمان کانال ریشه دندانی که شکسته شده :

زمانی که این شکستگی وخیم تر باشد و به لایه های داخلی تر دندان نفوذ کرده باشد نیاز هست که ریشه ی دندان را نجات داد با تمیز کردن و پرکردن.

• کشیدن دندان شکسته شده :

پرکردن دندان یا کشیدن دندان

این روش ، راه حل نهایی می باشد و زمانی رخ می دهد که دیگر نتوان از هیچ یک از روش های قبلی ترمیم دندان شکسته استفاده نمود.

برای پرکردن جای این دندان باید از ایمپلنت استفاده کرد. اگر قصد انجام این کار را دارید، دکتر محمد عاطفت متخصص ایمپلنت دندان در اصفهان هستند که شما با مراجعه به مطب می توانید با اطمینان خاطر از درمان ایمپلنت استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.