انواع کامپوزیت دندان

مقدمه

کامپوزیت دندان یکی از راه های مناسب برای اصلاح دندان ها و داشتن لبخندی زیبا محسوب می شود. در حقیقت کامپوزیت همان مواد مورد استفاده در دندان پزشکی ها برای پر کردن دندان ها و یا روکشی برای دندان ها میباشد. کامپوزیت ها علاوه بر اینکه به روش های مختلفی استفاده میشوند ، نمونه ها و برندهای مختلفی دارند که در ادامه تعدادی از آنها را معرفی کردیم.  در این مقاله قصد داریم در ارتباط با انواع کامپوزیت دندان شامل چه مواردی است و  کاربردهای هرکدام بنا به تشخیص پزشک متخصص مطلبی ارائه دهیم برای آشنایی بیشتر با کامپوزیت دندان در اصفهان با ما همراه باشید.

انتخاب ونیر کامپوزیت دندان در اصفهان

مواد کامپوزیتی در حال حاضر در بهترین دندانپزشکی زیبایی اصفهان مورد استفاده میباشد. البته در اکثر دندانپزشکی ها نه فقط به منظور زیبایی بلکه به عنوان ترمیم دندان های پر شده مورد استفاده قرار میگیرد. از مواد کامپوزیتی برای پر کردن دندان های ترمیم شده استفاده میشود زیرا همرنگ دندان است. در ارتباط با این موضوع مقاله ای کامل و دقیق نوشته شده است. و همچنین از مواد کامپوزیتی برای زیبا شدن طرح لبخند و روکشی برای دندان های جلویی استفاده میشود.مواد کامپوزیتی که به حالت خمیری شکل می باشند با رنگ دندان های افراد یکسان بوده و همچون لایه ای نازک بر روی سطح دندان ها قرار گرفته و آن ها را اصلاح می کند.

از جمله موارد کاربرد کامپوزیت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد

کامپوزیت دندان کاربردهای مختلفی دارد که ما تنها تعدادی از آنها را بیان میکنیم. البته برای ستفاده از کامپوزت باید از مشاوره های دکتر متخصص دندانپزشک زیبایی بهره ببرید. دکتر عاطفت به عنوان بهترین دندان پزشک زیبایی در اصفهان ارائه دهنده انواع خدمات کامپوزیت در برندهای معتبر و با کیفیت میباشد.

  • اندازه و شکل دندان ها را می توان از طریق کامپوزیت اصلاح کرد. البته که لمینت دندان در اصفهان مشابه کامپوزیت است اما مزایای بیشتری دارد.
  • در صورتی که میان دندان های فرد فاصله وجود داشته باشد می تواند این فاصله را به کمک کامپوزیت از بین ببرد.
  • اگر دندان های فردی نامرتب بوده و یا ناهنجاری داشته باشد با مراجعه نزد یک دندان پزشک خوب و انجام کامپوزیت این نامرتبی ها از بین می روند.
  • در مواردی همچون شکستن لبه ی دندان ها و یا ترک خوردگی آن ها نیز می توان از کامپوزیت کمک گرفت
  • همچنین اگر دندان های فردی تغییر رنگ داده و دچار زردی شوند می تواند با انجام کامپوزیت دندان هایی سفید و زیبا داشته باشد. البته اگر دندان های مرتبی دارید میتوانید از بلیچینگ دندان در اصفهان استفاده کنید.

معرفی انواع کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت ماکروفیل

کامپوزیت ماکروفیل نوعی از کامپوزیت است که اولین بار به بازار عرضه شد ولی با پیشرفت علم و معرفی دیگر کامپوزیت ها به بازار ، استفاده از کامپوزیت ماکروفیل کمتر شده است. این نوع کامپوزیت به دلیل ذرات درشتی که دارد به آن درشت دانه نیز گفته میشود. اندازه ی ذرات آن 10 الی 15 میکرو متر می باشد. این نوع از کامپوزیت ها بزرگ تر از سایر کامپوزیت ها بوده و البته به همین دلیل از استحکام و مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند. به دلیل درشت بودن دانه ها صیقل دادن و تراش این نوع کامپوزیت مشکل است و به همین خاطر است که کمتر از این نمونه استفاده میشود.

  • کامپوزیت میکروفیل

با پیشرفت علم دندان پزشکی ماکروفیل ها جای خود را به میکروفیل  دادند . کامپوزیت های میکروفیل به نسبت ماکروفیل ها بسیار ریز هستند و به همین دلیل به آنها ریز دانه نیز گفته میشود اندازه ذرات این کامپوزیت کوچک تر از 100 نانومتر می باشد. کامپوزیت های ریزدانه در مقایسه با کامپوزیت های درشت دانه از دوام و استحکام کمتری برخوردار هستند و توان مقابله با فشار دندان های عقبی را ندارد . ولی زیبایی خیلی زیادی دارند و همچنین صیقل و پولیش راحتی دارند.

  • کامپوزیت های هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید

علاوه بر دو کامپوزیت گفته شده کامپوزیت های هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید نیز وجود دارند که چیزی بین کامپوزیت ماکروفیل و کامپوزیت میکروفیل است یعنی ذرات آن بین 10 تا 50 میکرومتر و همچنین 40 نانو متر است.

از جمله مزایایی که این نوع از کامپوزیت ها دارا می باشند می توان به مقاومت و استحکام بالای آن ها در مقابل ساییدگی اشاره کرد. البته این نکته نیز فراموش نشود که نانو هیبرید ها و میکرو هیبرید ها در دسته ی کامپوزیت های هیبرید قرار داشته و محدوده ی ذرات آن ها کمتر از صد نانومتر می باشد. از معایب این نوع کامپوزیت ها میتوان به این مورد اشاره کرد که زیبایی این کامپوزیت بعد از مدتی کم میشود و زیبایی خود را از دست میدهد.

  • نانو کامپوزیت ها

نانو کامپوزیت ها جدیدترین نوع کامپوزیت معرفی شده به بازار است. و از ذراتی به اندازه ی 20 نانومتر تشکیل شده اند. ویژگی خاص این کامپوزیت خاصیت نانوکلاستر است. بعنی تجمع ریزدانه ها و تشکیل درشت دانه . این ویژگی باعث شده هم استقامت ماکروفیل را داشته باشد هم زیبایی و صیقلی بودن میکروفیل را داشته باشد.

نانو کامپوزیت ها نیز یکی دیگر از کامپوزیت های دندانی بوده و در صورتی که مشکلی در کامپوزیت های هیبریدی به وجود آید برای رفع مشکل از نانو کامپوزیت کمک گرفته می شود. از جمله کاربرد های دیگر نانو کامپوزیت ها علاوه بر رفع مشکل در کامپوزیت های هیبریدی می توان به ترمیم دندان های عقب از این طریق اشاره نمود.

مزایای استفاده از کامپوزیت دندان

کامپوزیت ها مزایای زیادی دارند که میتوانید در مقالات مرتبط به طور کامل مطالعه کنید. و شاخص ترین مزایای آن شامل موارد زیر است.

  • همرنگی با دندان ها
  • داشتن ظاهری طبیعی
  • حفظ شدن بیشتر بافت دندان

از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید سپاسگذاریم. امیدوریم مطالبی فوق کمک بزرگی به شما کرده باشد که از چه نوع کامپوزیتی استفاده کنید. دکتر محمد عاطفت در اصفهان به عنوان بهترین دندانپزشک زیبایی آماده ارائه خدمات کامپوزیت دندان ، لمینت دندان اصفهان ، بلیچینگ و ایمپلنت و… با استفاده از بهترین مواد کامپوزیت در اصفهان میباشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.