انواع مواد پرکننده دندان و ویژگی های آنها

انواع مواد پرکننده دندان

انواع مواد پرکننده دندان و ویژگی های آنها

انواع مواد پرکننده دندان شامل آمالگام، کامپوزیت، سرامیک، طلا، گلاس آینومر و غیره می باشند که افراد بر حسب سلیقه، نوع آسیب دیدگی دندان، مشورت پزشک و غیره نوع ماده پرکننده را انتخاب می کنند. در این مقاله به توضیح انواع مواد پرکننده دندان، ویژگی ها و نکات مهم آنها می پردازیم.

انواع مواد پرکننده دندان و ویژگی های آنها

آمالگام:

ترکیبات این ماده عبارتند از جیوه، نقره، روی، مس و قلع می باشد که مقدار جیوه در این ماده نسبت به سایر ترکیبات بیشتر است. از این ماده بیشتر برای پر کردن دندان های عقبی استفاده می شود، زیرا این ماده مقاومت بالایی دارد و چون دندان های عقبی بیشترین نقش را در جویدن غذا دارند این ماده بسیار مناسب است. رنگ این ماده نقره ای است و قیمت کمتری نسبت به سایر مواد پرکننده دندان دارد.

کامپوزیت:

جنس این ماده ترکیبی از پلاستیک و ذرات کوچکی از شیشه می باشد. رنگ این نوع ماده به رنگ دندان است و تغییر نمی کند، بنابراین برای دندان های جلویی که در معرض دید است بسیار استفاده می شود. کامپوزیت هزینه بالاتری نسبت به آمالگام دارد و دوام آن حداقل تا 6 سال است.

شما می توانید برای داشتن دندان های زیبا نیز بهترین کامپوزیت دندان در اصفهان و بهترین لمینیت دندان در اصفهان را در مطب دکتر عاطفت انجام دهید.

سرامیک:

سرامیک از پرسلان ساخته شده و رنگ آن شبیه دندان است. بنابراین تشخیص آن از دندان طبیعی سخت است، اما برای استفاده از این نوع ماده پرکننده باید قسمت زیادی از دندان تراشیده شود و هزینه بالایی دارد.

طلا:

این پرکننده ترکیبی از طلا و سایر فلزات است. از مزایای این نوع ماده پرکننده این است که طلا زنگ نمی زند و مقاومت بالایی در برابر فشار، ورود باکتری و غیره دارد، اما هزینه بسیار بالایی دارد به گونه ای که اکثر افراد قادر به استفاده از آن نیستند.

پرکننده گلاس آینومر:

جنس آن از شیشه ای است که فلورو آلومینوسیلیکات نام دارد. رنگ آن شبیه دندان است و در اغلب موارد برای استفاده از آن نیازی به تراشیدن دندان سالم نیست، اما مقاومت بالایی ندارد و دوام آن نیز کم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.