لکه دار شدن دندان

لکه دار شدن دندان

لکه دار شدن دندان و  نقش چای و قهوه و دخانیات  

لکه دار شدن دندان سبب کاهش جذابیت چهره می شود. یکی از عوامل موثر بر زیبایی چهره داشتن دندان هایی سفید و مرتب است که توسط بهترین متخصص لمینت دندان اصفهان انجام می شود و گاها به دلایل مختلف روی دندان لکه هایی ظاهر می شود که سبب کاهش جذابیت چهره می شود. از مهمترین عوامل موثر بر لکه روی دندان ها  مصرف غذاها و نوشیدنی هایی چون نوشابه، قهوه و چای است که حاوی رنگ های مصنوعی و افزودنی های شیمیایی است. اگر بهداشت دهان و دندان را خوب رعایت نکنید این مواد می توانند سبب ایجاد لکه های قهوه ای روی دندان های شما شوند.

مصرف دخانیات از عوامل موثر بر لکه روی دندان ها 

مصرف سیگار و محصولات حاوی تنباکو می تواند به داخل حفرات سطح دندان نفوذ کند و استفاده از این مواد باعث رنگی شدن سطح دندان می شود که به تدریج دندان ها تیره رنگ می شود.

جرم دندان سبب لکه دار شدن دندان می شود

یکی از دلایل لکه روی دندان ها  وجود جرم روی دندان است. باکتری های موجود در سطح دهان با بزاق و باقی مانده مواد غذایی در دهان ترکیب می شود و پلاک دندان نامیده می شود.

برای جلوگیری از لکه روی دندان ها  ناشی از جرم باید مرتبا از نخ دندان و مسواک استفاده کنید در غیر این صورت این پلاک های تولید شده کم کم سخت می شود. برای حذف جرم ها می توانید به متخصص کامپوزیت دندان در اصفهان مراجعه کنید.

وجود پلاک روی دندان به تدریج با قند موجود در دهان ترکیب می شو و اسید تولید می کند که سبب ایجاد پوسیدگی و تضعیف مینای دندان می شود و این پوسیدگی سبب ایجاد حفره و لکه دار شدن دندان می شود که اصلا چهره خوبی ندارد.

لکه دار شدن دندان

تغییرات هورمونی و سن موثر بر لکه دار شدن دندان

دیابت و تغییرات هورمونی  در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی نیز یکی از عوامل موثر بر لکه روی دندان ها  هستند.

از دیگر عوامل موثر بر لکه روی دندان ها  تخریب مینای دندان با افزایش سن است که لا به لای عاج دندان زرد می شود. البته جدای از سن برخی از افراد به طور ژنتیکی دارای رنگ دندان تیره تر یا روشن تری هستند.

البته وجود مشکل ژنتیکی چون دنتینوژنزیس نیز می تواند سبب لکه دار شدن و قهوه ای شدن دندان شود.

تاثیر دارو ها بر لکه دار شدن دندان

گاها مصرف برخی دارو مانند دارو های تتراسایکلین و داکسی سایکلین رنگ دندان را تغییر می دهد. این حالت بیشتر در بچه هایی که مادرانشان در دوران بارداری از این داروها استفاده می کنند دیده می شود. استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین نیز سبب قهوه ای شدن سطح مینای دندان می شود.

هایپوپلازی موثر بر لکه روی دندان ها 

از دیگر عوامل موثر بر ظهور لکه روی دندان ها یپوپلازی مینای دندان است که این حالت معمولا در نتیجه اختلال رشد حاصل می شود و مینای دندان نازک است. در این حالت در کنار های دندان لکه هایی قهوه ای دیده می شود که معمولا این لکه ها از کودکی قابل رویت هستند. این افراد باید حتما به میزان کافی کلسیم دریافت کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.