سلامت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان وتاثیر آن بر سلامت کلی بدن

چرا سلامت دهان و دندان برای بدن شما مفید است؟

مراقبت خوب از دهان ، دندان ها و لثه ها به خودی خود یک هدف شایسته است. بهداشت خوب دهان و دندان می تواند به جلوگیری از بوی بد دهان ، پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمک کند و می تواند درسالم نگه داشتن دندان در انسان بالغ  شما کمک کند.

دندانپزشکان  همچنین دلایل جدیدی را برای مسواک زدن و نخ دندان کشف می کنند. یک دهان سالم ممکن است در رفع اختلالات پزشکی به شما کمک کند. یک دهان ناسالم ، به خصوص اگر به بیماری لثه مبتلا باشید ، ممکن است خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی مانند حمله قلبی ، سکته مغزی ، دیابت کنترل نشده و زایمان زودرس در خانم های بارداررا افزایش دهد.

قضیه بهداشت دهان و دندان قوی تر می شود زمانی که شما اهمیت سلامت دهان و دندان و ارتباط آن با سلامت کلی خودتان را درک کنید.

زیرا سلامت دهان و دندان شما چه ارتباطی با سلامت کلی شما دارد.

بسیاری از بیماری ها باعث علائم و نشانه های دهانی می شود.

دهان شما پنجره ای از آنچه در بقیه بدن شما اتفاق می افتد است ، و اغلب به عنوان یک نکته مفید برای تشخیص علائم و علائم اولیه بیماری سیستمیک – بیماری که تمام بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد ، یا نه تنها یکی از اعضای بدن را درگیر میکند. به عنوان مثال ، شرایط سیستمیک مانند ایدز یا دیابت اغلب به عنوان ضایعات دهان یا سایر مشکلات دهان آشکار می شوند. در حقیقت ، طبق آکادمی دندانپزشکی عمومی ، بیش از 90 درصد از کل بیماری های سیستمیک علائم و نشانه های دهانی ایجاد می کنند.مثل دیابت و ایدز

  • برفک دهان

بزاق همچنین از شما در برابر باکتری های بیماری زا محافظت می کند. این ماده حاوی آنزیمهایی است که باکتریها را به روشهای مختلف از بین می برد و باعث تخریب غشای باکتریها ، مهار رشد و متابولیسم برخی باکتریها و ایجاد اختلال در سیستمهای آنزیمی باکتریایی می شود.و در صورت از بین رفتن باکتری‌های مفید موجود در دهان ایجاد می‌شود

  • مشکل پلاک دندان: پیوندها به عفونتها و بیماریها

گرچه بزاق شما به محافظت در برابر برخی مهاجمان کمک می کند ، اما همیشه نمی تواند این کار را انجام دهد. بیش از 500 گونه باکتری در هر زمان معینی در دهان شما رشد می کند. این باکتری ها دائماً پلاک دندانی را تشکیل می دهند – ماده ای چسبنده و بی رنگ که می تواند به دندان شما چسبیده و مشکلات سلامتی ایجاد کند.

  • دهان شما به عنوان منبع عفونت است

اگر به طور مرتب مسواک نزنید و با نخ دندان ، دندان خود را تمیز نکنید ، پلاک می تواند در امتداد خط لثه شما ایجاد شود ، و محیطی را برای باکتری های اضافی ایجاد می کند تا در فضای بین لثه و دندان های شما جمع شود. این  به عفونت لثه معروف است. مشکلات لثه می تواند منجر به عفونت جدی تر لثه به نام پریودنتیت شود.

باکتری هایی از دهان به طور معمول وارد جریان خون شما نمی شوند. با این حال ، درمان های تهاجمی دندانپزشکی – حتی گاهی اوقات فقط با مسواک زدن و نخ دندان زدن فقط به طور روتین اگر بیماری لثه دارید – می توانند یک درگاه ورودی برای این میکروب ها فراهم کنند. داروها یا درمانهایی که جریان بزاق را کاهش می دهد و آنتی بیوتیک هایی که تعادل طبیعی باکتری ها را در دهان شما مختل می کنند نیز می توانند به عنوان دفاعی طبیعی دهان شما را به خطر بیاندازند و به این باکتری ها اجازه می دهند وارد جریان خون شما شوند.

برای معاینه و سلامت دهان و دندان خود می توانید با مطب دکتر محمد عاطفت بهترین دندانپزشک اصفهان تماس بگیرید:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.