آمالگام فیلینگ

 آمالگام فیلینگ چیست

آمالگام فیلینگ چیست؟ مزایا و معایب آن

آمالگام فیلینگ همانطور که از نامش نیز پیداست ماده ای برای پر کردن دندان ها است که از آن برای پر کردن حفره های ناشی از پوسیدگی دندان استفاده می کنند.

این ماده مخلوطی از آلیاژ پودری و جیوه ی مایع(عنصری) می باشد که آلیاژ پودری این ماده از فلزاتی همچون مس، نقره و قلع ساخته شده است. به طور حدودی۵۰٪ از وزن آمالگام را عنصر جیوه تشکیل می دهد.

برای اینکه بتوان از روش درمانی آمالگام فیلینگ استفاده نمود، پیش از هر کاری ابتدا باید پوسیدگی های دندان فرد بیمار توسط دندان پزشک تراشیده شده و سپس باید شکل حفره ی دندان را آماده نمود تا بتوان آمالگام را در آن قرار داد.

با در نظر گرفتن تمامی نکات ایمنی و بهداشتی دندان پزشک مخلوط پودر آلیاژی را به همراه جیوه ی مایع داخل حفره ی آماده شده قرار داده و به آن شکل می دهند تا حفره پر کند.

مزایای آمالگام فیلینگ

از جمله مزایای روش درمانی آمالگام برای پر کردن دندان ها از خدمات بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این ماده(آمالگام) خیلی زود سفت می شود که همین سفت شدن سریع هنگام آن سبب می شود تا کاربردش در بخش های مخصوصی از دهان که خشک نگه داشتن دندان در حین کارگذاری مواد ترمیمی سخت می باشد، بسیار افزایش یابند. از جمله ی چنین بخش ها می توان به نواحی زیر خط لثه ای اشاره نمود.
  • ماندگاری آمالگام بسیار طولانی بوده و از مقاومت خوبی برخوردار می باشد در نتیجه اغلب اوقات در مواردی که پوسیدگی های وسیع بر روی دندان ها وجود داشته و یا دندان هایی که قرار است ترمیم شوند در قسمت عقب حفره ی دهان بوده و فشار زیادی بر روی آن ها وارد شود از روش درمانی آمالگام استفاده می شود.
  • همچنین از جمله ویژگی های مثبت دیگری که این روش به همراه دارد می توان به زمان کوتاه درمانی آن اشاره کرد. برای کارگذاری آمالگام در مقایسه با کامپوزیت به زمان کوتاه تری نیاز است. بنابراین می توان نتیجه گرفت این روش برای سالمندان، کودکان و افرادی که وقت زیادی برای درمان ندارند بسیار مناسب است.

معایب آمالگام فیلینگ

این روش در کنار تمامی مزایای نام برده شده معایبی نیز دارد که اکنون به بررسی این معایب می پردازیم:

  • ظاهر غیر طبیعی آن می تواند یکی از معایب این روش محسوب شود. به ویژه اگر این کار در بخش های جلویی دندان ها صورت بگیرد می تواند ظاهر نامناسبی ایجاد کرده و یا اینکه سبب نارضایتی فرد بیمار شود چرا که بسیاری از فرد علاقه ای به مشخص شدن پر شدن دندان های خود ندارند.

برای اینکه آمالگام به طور کامل محکم شده و ثبات لازم را داشته باشد لازم است تا حفره ی دندان به صورت خاصی آماده شود که در این صورت ممکن است دندان پزشک برای قرار دادن این ماده ی پر کردنی نسج بیشتری از بخش ساختمانی دندان فرد را بردارد.

این موضوع می تواند یکی از نکات منفی و معایب روش آمالگام دندانی محسوب شود.

اگر بخواهیم این روش را با کامپوزیت مقایسه کنیم باید گفت در اکثر موارد برای استفاده از کامپوزیت فقط پوسیدگی های دندان را(در صورت لزوم) از بین برده و برای ایجاد حفره نیازی نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.